Generální opravy motorů

Provádíme generální opravu (GO) -motoru - JAWA, ČZ, OGAR, Manet, Stadion a dalších... a to všech kubatůr (50 ,90, 125, 150, 175, 250,350)

Součástí kompletní restaurace nebo renovace motocyklu je i generální oprava motoru. Než se pustíme do práce, motor řádně prohlédneme. Nafotíme, sepíšeme seznam případných nutných oprav (např. zavaření poškozených částí) a rozhodneme, zda je vůbec reálné poškození spolehlivě opravit. Důležité je také zkontrolovat zda jsou kartery párové a pasují k sobě.

Když je toto vše za námi, začne postupná demontáž motoru. Jako první se vypustí převodový olej a zkontroluje závit výpustného šroubu. Po vypuštění oleje sejmeme pravé víko, demontuje se poloautomat spojky, stator zapalování a stahovákem sejmeme rotor. Odjistí se pojistka matky sekundárního kola, vytočí se a kolo se také sundá.
Následuje sejmutí levého víka. Zkontroluje se stav primárního řetězu. Dále pomocí přípravku odjistíme přítlačné pružiny spojky a vyjmeme vše i s přítlačným víkem ven. Před námi se objeví spojkové lamely a kovové mezilamely. Po jejich odstranění odjistíme matici spojkového koše a pomocí přípravků povolíme spojkový koš a řetězové kolo primárního převodu na klikové hřídeli. Vyndáme vnitřní spojkový koš, pouzdro na hřídeli a sejmeme vnější spojkový koš i s primárním řetězem. Za pomoci stahováku odstraníme kolo primárního převodu. Dále se vyjme startovací segment s hřídelí startovací páky a náhon rychloměru. Posledním krokem je po odstranění vypínací vačky poloautomatu na pravé straně motoru, demontáž řadící hřídele s řadícími kameny z kulisy převodovky. U všech dílů se provede kontrola z hlediska opotřebení a poškozené díly se vymění za nové, popřípadě pokud je to možné opraví.
Nyní je motor bez všech částí bránících rozpůlení krom hlavy válce, samotného válce a případné příruby karburátoru. Povolí se šrouby držící hlavu a hlava se sejme, následuje sejmutí válce. V případě že jedna z těchto dvou částí sejmout nejde, nikdy nepoužíváme kladivo a hrubou sílu. Jsou i jiné způsoby. Poslední přijde na řadu píst. Vyjmeme zajišťovací podložky a vytlačíme (ne vymlátíme) pístní čep a píst sundáme. Válec se prohlédne a pokud není poškozen je připravený na očistu, výbrus a nový lak. U sejmuté hlavy zkontrolujeme rovnost a závit svíčky.

Nyní máme už jen samotné kartery s pouzdry, ložisky a gufery. Pouzdra se zkontrolují na vůli, ložiska se odstraní ložiskovým vytahovákem a gufera vyklepnou. Poté následuje demontáž zajišťovacích kroužků ložisek a vytočení svorníků držících válec. Posledním krokem při demontáži je kontrola uložení ložisek a všech důležitých míst,do této chvíle ukrytých uvnitř motoru.

Po této práci,kdy je vše uloženo, poškozené díly sepsány a motor do šroubku rozebrán,přichází na řadu čištění hliníkových částí a jejich případná další povrchová úprava. Nejlepší úprava hliníkových součástí je mechanicko chemické leštění nebo chemickým čištěním hliníku.

Když je vše hotové,přikročíme k opětovnému složení motoru. Nemusím zde jistě psát,že všechny poškozené nebo opotřebené díly jsou nahrazeny novými nebo opraveny a je všude použito nové těsnění.  Skládání motoru je přesně opačný postup jako jeho rozdělání až na několik kroků,které při rozebírání neděláme.Jako první si do nahřátého motoru vložíme nová ložiska se správnou vůli. Pokud jdou do některých míst moc volně použijeme ložiskové lepidlo. Po vychladnutí motoru vyzkoušíme jejich pevnost.
Nyní provedeme vymezení vůlí  hřídelí převodovky dle údajů od výrobce a na sucho si přezkoušíme řazení a funkci převodovky.
Pokud je vše hotové opět vše nahřejeme a vložíme klikovou hřídel. Pokud nezajela jak má,použijeme přípravek na její vtažení . Vložíme převodovku s celým řazením a přiložíme případné těsnění. Nahřejeme druhý karter a motor spůlíme. Dále pokračujeme opačným směrem jako při rozdělávání motoru.
Když je motor kompletně složený a není použito zapalování Vape je posledním krokem seřízení správného předstihu,(zapalování bylo kompletně seřízeno).