Rodinný klenot! JAWA 350/354 1958

Rodinný klenot ? Jak pro koho..

Jediný dopravní prostředek mého dědy, který kdy v životě měl - Jawa-ČZ 350/354.

V roce 1959 si jej zakoupil nový v mototechně a až do své smrti mu sloužil.

Nikdo z rodiny nejevil zájem a motocykl stál ladem v kůlně. Všichni mluvili o šrotu bez hodnoty a nemožném prodeji motocyklu v dezolátním stavu, já vždy rezolutně řekl NE. Nic se nebude vyhazovat ani prodávat! Znal jsem hodnotu materiální takového stroje jen zhruba, ale duševní naprosto přesně!

Já jsem dědovi ještě za jeho života slíbil, že motocykl se prodávat nebude  

a já se o něj postarám. Babička mi jej

po dědově smrti věnovala.

Nadešla chvíle se rozhodnout jak motocykl nejlépe vrátit do původního stavu a celý jej zrenovovat.

Měl najeto cca 65 tisíc a všechny díly byly originál, když pominu relátko, cívky zapalování a pár detailů. Chromované díly byly samozřejmě v dezolátním stavu a mnoho dílů bylo značně zkorodovaných. Po bližším prozkoumání byly vůle a nedostatky kam se člověk podíval.**(Na fotografii je již mnou vyměněna obroučka světla,víko nádrže a zadní tlumiče – chtěl jsem motocykl před technickou kontrolou pouze lehce opticky osvěžit.)**

Prvotní nadšení vystřídala realita, nedostatek zkušeností, málo času a strach z toho, že výsledek renovace nebude na 100% tak jak jsem si to přál.

Proto jsem se po všech úvahách a propočtech rozhodl raději svěřit motocykl profíkům a nechat jej udělat kompletně od A do Z. Nemluvě o tom, že pro kvalitně odvedenou práci je třeba speciálních nástrojů, přípravků, také místo v dílně, moře času a v neposlední řadě mnoho zkušeností s opravou takto starých strojů a ty já bohužel nemám.

Další obrovský a rozhodující faktor jsou samozřejmě peníze. Bylo možné se domluvit na všem, chtít pouze udělat generálku motoru nebo jen provést lakýrnické práce, pochromování a zbytek si udělat sám.. Když jsem, ale viděl případy jak může dopadnou motocykl, který si někdo sám skládá a „lepí“, svěřil jsem ho raději ke kompletnímu zrenovování. Dle referencí, které jsem si sehnal a osobně také viděl, jsem neměl sebemenší strach tak učinit.

Dohodli jsme si předem veškeré detaily, co vše bude provedeno a jakým způsobem, varianty a možnosti vzhledu, hliníku, laku, až po velikost a vzhled hlav šroubů... Také samozřejmě předpokládanou výslednou cenu. Když se začalo s prací na mém motocyklu, byl jsem v obraze díky fotografiím a komentářům, které jsem pravidelně dostával. Kdykoliv bylo zapotřebí rozhodnout zda-li budeme danou věc řešit levnější či dražší variantou a podobně, vše jsme aktuálně řešili po telefonické domluvě a konzultaci. Já sám jsem si nakonec určil jakou variantu zvolíme. Aby také cílová částka renovace nepřesáhla mé limity a zároveň mě konečný stav a vzhled uspokojil.

Když jsem motorku převzal byla opravdu ve 100% stavu až člověk nechtěl věřit, že je to ten stařičký stroj mého dědy. Motocykl mi byl předán teprve po najetí prvních cca 100km, kdy si mechanik ověřil sám funkci motoru a celkové vlastnosti, což jsem velmi ocenil a hlavně mě nečekalo žádné nemilé překvapení. Samozřejmě malé detaily si každý kdo bude chtít „pod lupou“ najde, to je jako se vším ostatním a všude. Já jsem nad míru spokojený, protože vím, že sám bych to s mými možnostmi, zkušenostmi a hlavně takto ukázkově nikdy v životě nedokázal. Samotné zajíždění motocyklu je radost, vše funguje tak jak má. To co je třeba doladit, donastavit či zkontrolovat, řeším a konzultuji s mechanikem, který má tuto nádheru „na svědomí“ a ví nejlíp co motocykl potřebuje !

Pro mě je potvrzením kvality této renovace, když slyším kladné názory a pochvaly od lidí ať už odborníků a fanoušků na srazech a výstavách, kde jsem byl, či od kamarádů a rodiny - motocykl je opravdu perfektně zrenovovaný, nádherný a jako nový !   

Přidat komentář

Pro komentování se musíte přihlásit. Přihlásit se